LATIN-AMERIKAI TÁNCOK
a táncok rövid története és bemutatása

SAMBA

A Samba eredetileg több táncforma gyűjtőneve, amelyet az afrikai rabszolgák vittek magukkal új hazájukba Brazíliába. Neve a semba szóból ered, ami tipikus csípőmozgásokat jelöl. A kultikus ünnepeken az extázis, a mámorító tánc állt középpontban. A „samba de moro„ nevű körtánc, amit a mai modern samba elődjének tekinthetünk. A samba zene egy úgynevezett Perkussziós zene, jellemzői a polimetria és a poliritmika. Afrikai portugál keveréke a maxixe, nem aratott nagy sikert, 1924-25 től veszik fel a versenyprogramokhoz, de csak 1959 –től hozza meg a samba átalakulását a „népiestől” a mai sportos sambáig. Ütem: 2/4

CHA-CHA

A Cha-cha az afrokubán zenei fejlődésnek a legújabb zenei jelenségei közé tartozik. A cha-cha először éppúgy, mint a mambó zenei forma volt. A Cha-cha mesterségesen alkotott tánc, a rumbának és a mambónak egy változata, megalkotója Enrique Jorrin Havannából, aki 1953-ban a túl gyors mambót lelassította mambó cha-chára. A Cha-cha-cha szó a zene ritmikus részének tekinthető, mint triola. 1954-től a legkedveltebb divattánc lett. 1961-ben vették fel a versenytáncok közé. Ütem: 4/4

RUMBA

A Rumba eredetileg több kubai párostánc gyűjtőneve, a szó annyit jelent ünnep, tánc. A zeneileg gazdag afrokubai ritmusokból két tánc fejlődött ki, a 19. században a Habanéra és a 20.században a Modern Rumba. A zenét vagy lassan játszották – Rumba boleró -, vagy gyorsan – rumba Guaracha, kubai rumba -.
A rumba 1930-ban New-Yorkon keresztül kerül Európába. Ekkor nem érvényesülhetett, csak 1945 után fedezték fel újból a franciák. A két rumbaháború (1956-1958, 1961-1963) alatt a rumba technika szabványosításáról vitatkoztak. A Cuban style, amit Pierre a mambóból fejlesztett ki vetekedett a Square Rumbával, a lassú rumbával, melyet Lucien David alkotott. A Cuban style terjedt el és 1964-ben sikerült is a versenyek alapanyagaként elismertetni. Ütem: 4/4

PASO DOBLE

A Paso Doble eredetében spanyol tánc, melyet spanyol mars zenére táncoltak. A mai formáját Franciaországban alkották meg. A Paso Doble bikaviadalt ábrázol, ahol a férfi a torreádor, a nő pedig a piros kendőt, a torreádor capaját testesíti meg. A férfi és a nő együtt mozog egy elképzelt bika körül, miközben flamenco-elemeket és arénabeli küzdelemre jellemző figurákat adnak elő. A kettős lépés nevű tánc a sarok és féltalp hangsúlyos lehelyezésével és ritmikus haladó lépéseivel 1959 óta szerepel a versenytáncok között. Ütem: 2/4

JIVE

A jive sok elődtánc stilizált harmónikus egyvelege: Lindy Hop, Blues, Boogie, Boogie-Woogie, Jitteburg, Bebop, és a Rock’an’Roll. Az USÁ-ban honos táncokat a katonák hozták át Európába. A háború után a Boogie lett az uralkodó zene. A bírák a közönséges alapformákat stilizálták egy finomabb táncosabb formába, így került a versenytáncok anyagába 1968-ban. Ütem: 4/4

Forrás: Gertrude Krombholz – Astrid Leis-Haase: Társastáncok: az alapformáktól a versenytáncig

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás